Vinteren er i anmarsj, og for mange av oss medfører det at båten skal opp og klargjøres for vinterlagring.
Her har vi samlet noen tips og triks for hva man bør tenke på og hvilke grep som er lurt å ta nå når den kommer opp. Både for å minimere jobben når den skal ut igjen, men også for å unngå problemer med fukt, gnagere osv gjennom vinteren.
Her vil det komme tips om:
- Vann og septik
- Hva man bør tenke på før man tar opp båten
- Hvordan unngå skadedyr
- Vask og vedlikehold av interiør
- Vask og vedlikehold av skroget
- Hva man bør tenke på med det elektriske anlegget
Tøm vann- og septiktank før du tar opp båten
Dette sier seg kanskje selv, men vann og septik som får stå på tanken gjennom vinteren vil både lage lukt, men også gi grobunn for bakterier. Husk å bruke en god septikrens for å få det helt rent.
Husk å tømme vannrør så mye som mulig. Har du tilgang til trykkluft, kan det brukes for å blåse ut av rørene.
Tøm båten når du tar den opp
De fleste av oss gjør nok dette, men det er absolutt å anbefale at man fjerne så mye som mulig fra båten når man tar den opp. Da er det mindre som kan samle fukt og mindre mat og redemateriale for gnagere om de skulle komme seg inn i båten.
Man bør også støvsuge godt og vaske over alle flater, slik at ikke det ligger igjen små matrester og annet som kan lukte over vinteren og tiltrekke seg gnagere. Husk å sjekke alle skap og lagringsrom.
Utvendig rengjøring og klargjøring
Spyl båten så godt som mulig med en gang. Om man grovvasker skroget og får fjernet skjell, skitt, alger og ruer med en gang, så er det vesentlig enklere enn om det får stå og tørke inn.
Rurskjell som sitter godt kan fjernes med syre. Her kan man bruke Maxxol Kalk- og rustrent. Dette er en syre som enkelt fjernere rur og skjell som ikke går bort med spyling.
Å vaske skroget med en gang hjelper også med å forebygge misfarging og skade på gelcoaten. Når man spyler med høytrykkspyler vil i tillegg også løst bunnstoff og primer falles av, som uansett må erstattes før neste sesong.
Om man ønsker å rubbe og polere når man tar opp båten, eller når man setter den ut, er en smakssak. Men om man ikke tenker å polere opp, så bør det uansett legges en beskyttende forsegling nå. Da vil ikke skitt og smuss sette seg så godt gjennom vinteren, og det vil være vesentlig enklere å vaske ned båten klar for sjøsetting og eventuelt polering til våren. Som en bonus, så vil en god gelcoatforsegling også mette gelcoaten med oljer som gjør at den ikke tørker ut gjennom vinteren. I tillegg vil det også gi noe beskyttelse mot slitasje fra presening mot gelcoaten.
Videre bør også kallesjen vaskes godt, spesielt for å fjerne salt. Her kan feks Saubermen brukes. Den vil løse opp salt og annen skitt, men samtidig være skånsom mot kallesjen. Husk også å impregnere kallesjen, slik at den er klar for en ny sesong.
Vinduene i kallesjen bør vaskes med Plastoclean. Dette vil rengjøre og beskytte plasten og gjøre at den ikke falmer så fort. Den inneholder også UV-beskyttelse. Dette er det også lurt å gjøre på nytt når man setter ut båten igjen.
Innvendig rengjøring og klargjøring
Begynn først med å tømme båten grundig. En helt tom båt vil holde mindre fukt enn en båt med mye stoff og organisk materiale. Mer fukt vil føre til større sannsynlighet for muggdannelse. Husk at tekstiler som har vært brukt på sjøen vil inneholde noen saltpartikler, så disse bør vaskes og tørkes før man legger de bort.
Vask og støvsug så over alle overflater. Husk også inne i skap og i skott.
Motorrom bør også vaskes om det er oljesøl etc her. Her kan man bruke en god avfetting for å løse opp oljen. Olje kan både gi lukt, men også være en brannfare, så dette er det viktig å få bort.
Batterier bør lades helt opp før kulden setter inn. Et fulladet batteri tåler kude bedre enn et uladet. Sjekk også Væskenivået. Ta gjerne med batteriet hjem med jevne mellomrom for vedlikeholdslading om mulig.
Rymax Contact Cleaner bør brukes for å rengjøre elektriske contakter, kretskort, releer, brytere, timere og annet sensitivt eletrisk og eletronisk for å unngå korrosjon fra saltvann.
Husk å koble fra strøm før du bruker Contact Cleaner, og ikke koble til igjen før sprayen har fordampet.
Rymax Copper Grease kan med fordel brukes på batteripoler, både for å unngå korrosjon, men også for å hindre at det blir fastklemming og gnaging på kontaktpunktet. Copper Grease tåler også høye temperaturer og er også ideel til smøring av andre komponenter i motorrom.